Szukaj
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Hipoglikemia – przyczyny, objawy, diagnostyka, leczenie

Hipoglikemia jest stanem chorobowym charakteryzującym się niskim poziomem glukozy we krwi (poniżej 3,3 mmol / l). W jaki sposób pewien poziom cukru tworzy się w ludzkiej krwi i dlaczego może spaść do punktu krytycznego? Po zjedzeniu żywności zawierającej węglowodany, glukoza jest pobierana z nich i dostarczana do wszystkich zakamarków ciała. To paliwo, bez którego nie można żyć. W odpowiedzi na dostanie się glukozy do krwi, trzustka syntetyzuje specjalny hormon: insulinę, która pozwala komórkom ciała czerpać energię z glukozy.

Ostry spadek poziomu cukru we krwi jest niebezpieczny. Hipoglikemia może wystąpić zarówno z powodu niewystarczającej ilości cukru w żywności, jak i ze względu na zwiększoną produkcję hormonu insuliny przez organizm, który jest odpowiedzialny za przetwarzanie glukozy.

fb

Kliknij "Polub tę stronę", a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami.

Kliknij "Polub tę stronę", a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami.

fb

Hipoglikemia – przyczyny

Cukrzyca ma kilka rodzajów, istnieje zależna od insuliny postać cukrzycy i istnieje forma niezależna od insuliny. Tak, więc osoby z pierwszym rodzajem choroby są zmuszone do wstrzyknięcia sobie insuliny, aby wystarczyło do przetworzenia dokładnie takiej ilości glukozy, która jest otrzymywana z pożywienia. Zastrzyki podaje się w regularnych odstępach czasu, są one związane z posiłkami, a dawkowanie określa lekarz prowadzący.

Jeśli osoba chora wstrzyknęła sobie więcej insuliny niż jest to konieczne do podziału glukozy, która weszła do organizmu, wątroba zaczyna oszczędzać i umieszcza strategiczne źródło skrobi, glikogenu w krwi. To jest problem, ponieważ diabetycy nie mają skąd czerpać dużych lub przynajmniej standardowych zapasów glikogenu.

Możliwe przyczyny hipoglikemii:

  • Nieprawidłowa dawka insuliny
  • Długi okres bez jedzenia (ponad 6 godzin)
  • Intensywny wysiłek fizyczny, powodujący całkowite opróżnienie organizmu z glukozy (w tym zapas glikogenu w wątrobie)
  • Zmniejszenie ilości cukru we krwi może być również związane z alkoholem.

Hipoglikemia może wystąpić z powodu niewłaściwej diety lub stosowania niektórych leków, które nie działają dobrze w przypadku leków przeciwcukrzycowych np. aspiryna, warfaryna, które zwiększają działanie insuliny. Mogą to być nie tylko specjalistyczne leki, ale również takie, które nie należą do grupy leków hipoglikemizujących, ale nadal wchodzą w niebezpieczne interakcje z insuliną.

Krytyczny spadek poziomu glukozy we krwi może wywołać zespół hipoglikemii nie tylko u osób z cukrzycą. Jeśli dana osoba nie ma cukrzycy, hipoglikemia może być objawem innej choroby układu hormonalnego. Aby ustalić dokładną diagnozę, należy poddać się badaniu lekarskiemu i poradzić sobie z chorobą, która spowodowała ten stan patologiczny.

Hipoglikemia – objawy

Objawy hipoglikemii zaczynają się ujawniać, jeśli poziom cukru we krwi spada poniżej normy 3 mmol / l.  U wszystkich pacjentów choroba objawia się na różne sposoby, dlatego chory powinien najpierw wiedzieć, na jakie objawy musi zwracać uwagę.

Osoby z zespołem hipoglikemii często doświadczają:

  • Zawrotów głowy
  • Zaburzeń świadomości
  • Nerwowości
  • Głodu
  • Bólu głowy i dreszczy.

Puls chorego przyspiesza, skóra staje się blada, pojawia się potliwość, brak koordynacji a koncentracja zostaje zaburzona. Osoba może stracić przytomność, a nawet wpaść w śpiączkę. Ważne jest, aby wiedzieć, że hipoglikemia ma trzy stopnie nasilenia: łagodne, umiarkowane i ciężkie. Im niższy poziom cukru we krwi, tym wyraźniejsze są objawy.

Przy łagodnej hipoglikemii miernik odczytuje poniżej 2,8 mmol / l. Chory odczuwa:

  • Niepokój
  • Nerwowość
  • Nudności
  • Głód
  • Drżenie
  • Drętwienie palców lub warg
  • Może wystąpić tachykardia.

Hipoglikemia o umiarkowanym nasileniu objawia się pogorszeniem świadomości i nastroju: osoba jest niespokojna, drażliwa, ma trudności z koncentracją lub myśleniem. Wzrok jest zamglony, pojawiają się zawroty i ból głowy. Z powodu słabości i braku koordynacji ruchów, chory chodzi i mówi trudem.

Jeśli poziom cukru we krwi spadnie poniżej 2,2 mmol / l, jest to oznaką ciężkiej hipoglikemii. Taki stan może prowadzić do ataku epileptycznego, konwulsji, utraty przytomności i śpiączki. Temperatura ciała jest znacznie zmniejszona. Osoby cierpiące na ciężką hipoglikemię przez długi czas są podatne na występowanie chorób układu sercowo-naczyniowego, uszkodzenia mózgu.

Hipoglikemia – diagnostyka

Zdiagnozowanie hipoglikemii nie jest zbyt trudne. Początkowo lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem, przegląda jego historię medyczną. Następnie analizuje zgłaszane objawy, które, jego zdaniem, mogą wskazywać na obecność tego schorzenia. Następnie wykonuje się badanie krwi na cukier, na podstawie, którego zależą dalsze działania.

Hipoglikemia – leczenie

Osoby, u których istnieje ryzyko wystąpienia zespołu hipoglikemii, powinny zdecydowanie uważnie monitorować swój stan i regularnie mierzyć poziom cukru we krwi. Należy zwrócić szczególną uwagę na sytuacje, które mogą prowadzić do jego obniżenia. Bardzo ważne jest, aby zauważyć pierwsze objawy hipoglikemii i podjąć działania w celu ich wyeliminowania. Jeśli poziom cukru spadnie poniżej normy, chorzy powinny pić sok owocowy, zjeść kawałek cukru, słodycze lub inne pokarmy bogate w węglowodany.

Osoby z bliskiego otoczenia chorego muszą również znać objawy hipoglikemii i być w stanie udzielić pierwszej pomocy w przypadku pogorszenia stanu zdrowia. Ważne jest, aby zawsze mieć przy sobie kartę z informacjami medycznymi na wypadek, gdyby atak hipoglikemii miał miejsce z dala od domu. U osób z cukrzycą hipoglikemia może wystąpić z powodu spożywania alkoholu lub pominiętych posiłków, dlatego należy stale utrzymywać zrównoważoną dietę, przyjmować leki przeciwcukrzycowe na czas, unikać ciężkiego wysiłku fizycznego i stanów stresowych.

W hipoglikemii lepiej jest powstrzymać się od spożywania prostych węglowodanów, ale jeść pokarmy białkowe lub złożone węglowodany. W czasie ataku hipoglikemii należy również przyjmować tabletki glukozy. Kwadrans po przyjęciu produktu zawierającego cukier, należy sprawdzić poziom cukru we krwi. Jeśli nie wzrośnie powyżej 3,8 mmol / l, warto zjeść kolejną przekąskę.

Ludzie skłonni do hipoglikemii często mdleją. W tym przypadku najlepiej pomoże wstrzyknięcie glukagonu, który zwiększa poziom cukru we krwi. Aby uniknąć wystąpienia objawów ciężkiej hipoglikemii, chory powinien zawsze mieć cukier, słodycze i inne pokarmy zawierające węglowodany: krakersy, ser, sok owocowy itp.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *